onsdag 23 april 2008

På väg hem

Linköping, Sverige

Igår morse käkade jag sista frukosten med Evan och vi sa hej då. Han bjöd mig till Kanada och jag honom till Stockholm. Vi bytte e-mail-adresser, med de vanliga försäkringarna om att vi skulle hålla kontakten.
Gillar verkligen Evan. Han är kanske den trevligaste person jag hållit ihop med på hela resan, men min erfarenhet är att det aldrig blir något av. Man skickar några mail, men sedan rinner det ut i sanden. Men vem vet, det kanske blir annorlunda denna gång?

När vi tagit farväl började en riktig taxi-karusell för min del.
Först taxi till köpcentrumet där jag shoppat loss föregående dag, för att hämta upp en måttbeställd rock, som jag till min egen förvåning lät sy upp dagen innan.
Sedan en ny taxi till Davids kontor för att lämna tillbaka den bärbara datorn, som jag haft mycket nytta av i Bejing.
Slutligen en tredje taxi ut till flygplatsen.

Vid gaten möttes jag av besked att planet blev försenat tre timmar på grund av ”maintenance”. (Är det slöa städare på planet? eller Kan det vara en pilot som hamnat i slagsmål?)

När vi väl kom upp i luften var flygresan njutningsfull. Det kändes helt rätt att vara på väg hem.
Som sällskap hade jag en hel drös med böcker, men ägnade mig främst åt en bok som jag bytt till mig på hostelet i Bejing dagen innan. ”På resa med Herodotos” av Ryszard Kapuscinski.
Fascinerades av denne polske journalists berättelse om hur han skickades på utlandsuppdrag från det kommunistiska Polen i slutet av 50-talet. Med sig på sina resor hade Kapuscinski den grekiske historikern Herodotos bok ”Historia”, som baserades på dennes resor under 400-talet före Kristus.
Kapuscinski börjar sin bok med att beskriva sitt första utlandsuppdrag, som gick till det nyss självständiga Indien. Och sedan sitt andra utlandsuppdrag till det maoistiska Kina.
Kunde det bli mer klockrent ur mitt eget perspektiv? Här sitter jag på väg hem från en resa till just dessa länder och försöker summera mina egna intryck och funderingar. Samtidigt får jag insiktsfulla nedslag i respektive lands kultur och historia från motsvarande resor femtio år tidigare.
Mycket fascinerande!

Hela min flygresa sker i solsken och vackert väder med få moln. Eftersom jag reser västerut går solen aldrig ner.
Blev förvånad över de många snöklädda bergen i ryska Sibirien och att de var så vackra.

När vi kom in över Östersjön och flög över Stockholms skärgård i kvällsljus blev jag riktigt lycklig. Det blev inte sämre av att vi dessutom flög med en underbar vy över Stockholm självt. På denna bild finns Globen som en vit prick mitt i och till vänster Lidingöbron.
Jag är hemma!

På flygbussen in till Stockholm stötte jag på Anna, en kursare från universitetet, som jag inte sett på flera år. Hon har två små barn och hela familjen hade varit i Egypten.

Framme i Stockholm dumpade jag en tredjedel av bagaget i mitt källarförråd och hälsar sedan på min hyresgäst. Har haft min lägenhet uthyrd medan jag varit iväg, vilket varit skonsamt för min ekonomi. Hyresgästen Peter, som jag fick tag på via http://www.bostaddirekt.com/, verkar ha skött sig bra. Får tillbaka lägenheten den 30:de april.

Först halv elva på kvällen anlände jag till min vän Mattias, där jag skulle få sova över. Flygets försening stal en kvälls trevlig samvaro med honom, men vi satt trots den sena timmen och snackade en stund.

Somnade cirka halv ett svensk tid (... och 06.30 kinesisk tid).

1 kommentar:

Mattias sa...

Ja, och jag fick fulwirre och kinesiska snacks - tackar! Bland annat chips med smak av lycéefrukt, märklig smaksensation -duktigt folk, kineserna.