måndag 21 april 2008

Ösregn

Bejing, Kina

Regnet öste ner hela dagen igår.

Valde mellan om jag skulle gå till "Natural History Museum" eller "Great Hall of the People" under dagen.
Valet föll på verkliga dinosaurier istället för politiska sådana.

Efter en blöt vandring genom översvämmade gator kom jag dyngsur fram till museet. Jag möttes av ett plank (som jag lyckas ta mig igenom), bakom det en vallgrav och sedan ytterliggare ett plank (som jag inte lyckas forcera).

Efter att gått tillbaka och runt, fick jag informationen att museet är stängt för renovering.


Besviken hoppade jag istället på första bästa buss norrut för att ta mig till "Great Hall of the People". Bussen hamnade dock mer öster ut än jag ville. I de centrala lyxiga köpkvarteren. Regnet fortsatte att ösa ner och jag tappade helt lusten att turista.

Tillbringade eftermiddagen i Bejings mest välsorterade bokhandel med att botanisera bland romaner, SF och fantasy. Studerade också deras mycket omfattande hyllor med reselitteratur.

Slås av att de har Lonely Planets och Rough Guides hela bokflora - förutom Kina-guiderna! Dessa böcker har inte godkänts av censuren. Den enda kinaguidebok som (av någon underlig anledning) passerat censorerna är Lonely Planets Shanghai-guide (?!).


På kvällen åt jag middag med en traveller jag kom i samspråk med på hotellet, en brittisk tjej vid namn Lizzie. Hon hade spenderat dagen med att halka omkring på kinesiska muren.

Inga kommentarer: