söndag 6 april 2008

Vaknar i Pokhara - somnar i Kathmandu

Kathmandu, Nepal

Vaknade kvart i sex igår morse. I en skön säng och med behagligt varmt i rummet.
Det var kul att vandra, men det räckte gott med fyra dagar. Skulle inte vilja kämpa vidare tillsammans med Matthew och de andra. Det gick historier om 10 minusgrader på nätterna i Annapurna Base Camp.

Ägnade förmiddagen åt bloggande och snackade med Justin som är hotell/internet-ansvarig.
Flög tillbaka till Kathmandu i ett litet propellerplan tillhörande Buddha Airline. Kändes tryggt att åka med ett flygbolag under det namnet. Tyvärr var siktförhållanden ganska dåliga, så jag fick inte se mycket av Himalaya från. Fick dock en mycket god bild av centrala Kathmandu.
När vi landat slog stadens avgaser en i ansiktet. Välkommen tillbaka!

Delade en taxi till turistkvarteret Thamel med koreanska So Ram. När jag frågade henne om koreanska FN-chefen Ban Ki Moon, sa hon att hon inte visste så mycket och inte var särskilt intresserad. Verkar inte som det är en stor grej för koreanerna. Är det bara vi svenskar som tycker FN är viktigt och storslaget? Heja Dag Hammarskjöld!

Hittade en riktigt bra thailändsk restaurang på kvällen.

Sprang sedan på Chelsea och Deven från vandringen. De hade blivit sjuka och vänt.

Min tidigare planering var att ägna nästa dag åt att ta mig till, från och genomföra ett bungyjump utanför Kathmandu. Det är ett världens högsta. Men jag har flängt runt så mycket att jag behövde en stilla dag. Får bli nästa gång jag kommer till Nepal (!?).

Somnade redan vid tiosnåret ...

Inga kommentarer: