lördag 19 april 2008

Peking duck

Bejing, Kina

Åt frukost med Evan imorse. Har blivit en trevlig rutin oss emellan, varken vi spenderar dagen tillsammans eller inte. Vi har hittat ett bra frukostställe med müsli, yoghurt, fruktsallad, toast och en stor kopp te. En perfekt start på dagen.

När jag tittar i dagens tidning får jag bekräftat att vi hade otrolig tur igår som besökte OS-arenan första dagen den användes.




På eftermiddagen träffade jag David och fick se hans nya lägenhet. Blev ett kort men trevligt möte.

Han var som vanligt superstressad. Kom inflygande från Korea imorse, hade ett lunchmöte med en kund, träffade mig, sedan ett nytt kundmöte klockan fyra, gå på bröllopsfest på kvällen och imorgon bitti flyger han till USA. Och detta är en lördag! Själv kan jag bara skaka på huvudet.

Försökte sedan hitta var bussen till flygplatsen avgår. Den skall avgå från Bejings tågstation. Efter en halvtimmes letande och försök till kommunikation med icke engelsktalande kineser gav jag upp och beslutade att det blir taxi ut till flygplatsen på tisdag istället.

På kvällen var det äntligen dags att slå till på en klassik måltid – "peking duck". Evan, Steph (också från Kanada) och jag smörjde kråset tillsammans. Ankan serverades på fyra olika sätt, inklusive som buljong gjord på det avkokta skrovet.
Namnet på denna maträtt är nog enda kvarvarande användningen av ordet Peking.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill också ha Peking anka. Kan ingen kinarestaurant i Linköping (Sverige?!) fatta att vi vill prova fler rätter än "fyra små...".

Otroligt flyt vid OS-arenan. Great!

Sitter och lyssnar på "P3 världen" (Just nu med kinesiska inslag: kyu sakamoto - sukiyaki) och följer din resa via google earth. Shit vad jag blir ressugen!

Fredrik