måndag 14 april 2008

Välkomnande Bejing

Bejing, Kina

Sov gott andra natten på tåget och mådde mycket bättre imorse.

När vi kom fram visade Bejing sig från sin soligaste sida. Slog mig ihop med Evan och vi hittade ett hotell. Efter en gemensam frukost gick vi åt var sitt håll.

Hotellet ligger söder om Himelska fridens torg. Kändes bra att återse torget - lite som att komma hem.

Återseende präglade sedan resten av dagen.

Blev påmind om hur imponerande Bejings tunnelbana är. Mycket lätt att ta sig runt.

Började dagens rundtur med att besöka MonkeyShrine, en resebyrå specialinriktad på transibiriska järnvägen. Fick veta att tåget som går genom Mongoliet avgår onsdagar och det som åker runt Mongoliet avgår lördagar. Hinner skaffa ryskt visum till det som avgår på lördag, men skall jag åka genom Mongoliet, får jag åka onsdag om drygt en vecka. Hmm … får fundera vidare.

Det visade sig att resebyrån låg i samma kvarter där jag bodde förra gången jag var i Bejing, för fyra år sedan. Fick då bo hemma hos David, en vän från min studietid. Han leder den östasiatiska säljavdelningen för ett norskt mjukvaruföretag.

Kunde inte låta bli att besöka hans gamla adress. En innergård med fem lägenhetshus. Gården var sig precis lik, fast rekreationsavdelningen hade rivit bowlingbanan och byggt ett jympingrum istället. Flera gigantiska höghus hade tillkommit i närheten och några av de lokala restaurangerna hade stängt. Den bästa fanns dock kvar. Den lilla butiken med västerländska delikatesser – April Gurmet – hade utökat. Kände mig nostalgisk.Hittade också det stora klädvaruhus där jag storhandlade förra gången. Ett mammontempel där kineserna själva shoppar loss när de är ute efter billiga (fejk?!-) märkeskläder. Skall definitivt tillbaka dit igen innan jag lämnar Bejing.

Därefter for jag vidare för att träffa David på hans arbetsplats. Den visade sig vara inhyst på 25:e våningen i en kontorsskrapa i stål och glas, där nedersta fem våningarna är en galleria.
Mycket trevligt att träffa David.
Han hade kommit inflygande från Macao igår kväll och träffat svenske handelministern på en mottagning denna morgon. Imorgon skall han delta på något med Fredrik Reinfelt och sedan flyga vidare till Shenshen. Därefter vidare till Korea och åter hit på fredag. På söndag åker han till USA. Dvs en vanlig arbetsvecka för honom.
Förstår inte hur han orkar (?!), men han verkar trivas med att ha det så.

Han var stressad, men tog sig tid att bjuda mig på en mycket god lunch.David föreslog att vi skulle ses på fredag och göra Bejing tillsammans, samt att han eventuellt kunde han fixa in mig på en privat fest på lördag. Får se hur det blir med det.

Dessutom erbjöd han mig att låna en bärbar dator medan jag är här. Jag kan hämta den på kontoret imorgon. Ett erbjudande jag tacksamt tog emot. Det kommer förenkla mitt bloggande.

På eftermiddagen återvände jag till hotellet och sov gott i tre timmar.

Ringde David på kvällen (skönt med ett lokalt mobilnummer!) och kom överrens om att jag skulle dyka upp på kontoret före lunch och jag slängde dessutom ut en fråga om han möjligen hade tredje delen i Stieg Larssons trilogi.
Bingo! Han skulle ta med den också.

Inga kommentarer: