torsdag 21 februari 2008

Ajanta caves

Aurangabad, Maharashtra, Indien
Antal steg: 261.679

Servicen må vara usel på detta hotell, men jag sover som en stock. Åter en natts god sömn.

Åkte idag med en organiserad turisttur, då Ajanta caves ligger långt bort och svårtillgängligt. Dessa 30 grottor är enbart buddistiska och huggdes ut mellan 200-talet BC och 650-talet. De föll i glömska och hittades inte förrän en brittisk tigerjaktsexpedition fann dem 1819.
De var fantastiska, även om de i mitt tycke inte var lika imponerande som Ellora caves (om man nu skall jämföra). Här ligger tyngdpunketen på de välbevarade två tusen år gamla målningarna, snarare än de uthuggna grottorna själva. Tyvärr kunde inte min kamera göra någon av målningarna rättvisa.






De allra flesta av oss turister tog oss fram med apostlahästarna, men vissa valde ett annat transportmedel. Bra att denna sevärdhet kan nås av personer med rörelsehinder, men det går inte att komma ifrån att jag får associationer till europeisk överhöghet.

Hängde ihop med Matt, en journalist från Nya Zeeland under dagen. Som vanligt blev vi approcherade av indier som ville ta bilder tillsammans med oss. Det verkar som om en grupp indiers besök på en turistsight inte är komplett uten en sådan bild att ta med hem.
Träffade också San Yan, en koreansk backpacker.
Kul - då det lätt blir så att jag mest hänger ihop med andra västerländska backpackers. Efter att pratat med honom en stund och bland annat försökt få reda på vad han hade för uppfattning om FN:s nya generalskreterare Ban Ki-moon från Sydkorea. “United Nations?”, “Secretary-General?”, "Ban Ki-moon?" etc. Utan att han förstått ett jota av vad jag sagt, så insåg jag varför det lätt blir så att jag mest hänger ihop med andra västerländska backpackers.
Man vill så gärna få till en konversation, men man orkar bara anstränga sig till en viss gräns.

Idag kändes det som jag landade i mitt resande. Efter tre veckors backpackertillvaro, känns detta som en naturlig tillvaro.

Inatt åker jag vidare till Mumbai. Hade tidigare tänkt strunta i det, men ändrade mig efter att pratat med flera uppskattande backpackers.
Skall bland annat söka min lycka som statist i Bollywood. Lär alltid finnas plats för någon västerlänning i bakgrunden.

1 kommentar:

Rulle sa...

ta det lugnt med bollywood , sommaren -03 gjorde jag samma sak och hamnade i en skitmysko mjukporrfilm, det var något om en cancanorkester och npågra djur som sprang och letade efter kokostoppar, jag spelade doktor, minns inte så väl, man tänker inte så rakt efter 10 bärs, =/