torsdag 21 februari 2008

Ellora caves

Aurangabad, Maharashtra, Indien
Antal steg: 248.037
Gårdagens besök till Ellora caves var oerhört imponerande.

Efter en mycket god natts sömn, så blev jag vid frukostbuffén shanghajad av två andra backpackers, Marko från Slovenien och Jasmine från Schweiz.
Eftersom jag hade tagit reda på hur man bäst tar sig till Ellora caves, tyckte de att det var en god idé att göra sällskap.
De visade sig vara trevliga och jag fick flera bra tips om hotell senare under resan. De berättade också att de använt sig av "Couchsurfer". Det är en internetservice som kopplar ihop resenärer med bofasta personer i hela världen. Man får helt enkelt sova på en soffa eller bara ta en fika med en bofast på det ställe man besöker. Helt klart värt att kollas upp: http://www.couchsurfing.com/

Ellora Caves är fantastiska. Får helt klart läggas till en av mina främsta kulturella upplevelser.
Det består av 34 grottor och byggnader som huggits ut ur berget från 600-talet fram till 1000-talet. 12 buddistiska, 17 hinduiska och 5 jainistiska. Dessa tempelbyggnader från tre olika religioner, byggdes upp sida vid sida under religös tolerans.

Det otroliga är att de huggits ut direkt ur berget, flisa för flisa , utan några tidigare naturliga grottor att utgå från. Redan från början bestämdes exakt hur byggnaden skulle se ut.
Allt var imponerande, men mest imponerande var det hinduiska Shivatemplet "Kailasa" ovan. Det finns flera lika vackra eller kanske vackrare tempel i Indien, men med tanke på att hela byggnaden är uthuggen under 150 års tid av 7.000 arbetare, så tror jag inte det finns något lika imponerande tempel. Det är världens största monolitiska byggnad, dvs ur ett stycke skapat byggnadsverk.










Innefrån var templen också imponerande.








Den buddistiska guiden Sidharta var helt ok.











Efter guidningen när jag gick runt för mig själv ville en grupp indier ta en bild tillsammans med mig.














Den vanliga samlingen tempel-tiggare från djurriket

1 kommentar:

Anonym sa...

Tackar för att man får "vara med" på resan Magnus. Imponerande resa, möten och läsvärt till 1000. Ellora caves vill jag verkligen uppleva.
Nu är jag uppdaterad och ser fram emot kommande inlägg.
Have fun!
Fredrik Ö