lördag 9 februari 2008

Resplaner i Indien

Arambol beach, Goa, Indien

Mina resplaner i Indien börjar ta form.

När jag gör en sådan här resa har jag en översiktlig plan (se tidigare inlägg 27 januari).
Min resor brukar formas på följande sätt:

  • Innan jag åker så vet jag platser jag vill se och saker jag vill göra. Gällande denna resa så med säkerhet: Goa, Taj Mahal och Varanasi.

  • Pratar med familj och vänner som varit där.

  • Köper en guidebok och ser vad de speciellt rekommenderar – highlights.

  • Framme vid resmålet frågar jag andra backpackers och lokalbefolkning vad de främst kan rekommendera och varför (smaken är ju olika). Ser till att ha en bra karta till hands. (Jessi, Mark och Catlyn har gett mig en massa info, de kommer från norr - dit jag skall åka). Får ofta tips om bra boende också och andra praktiska detaljer.

  • När jag fått en bild av vad jag vill se och göra, så formas en resväg. Den baseras på hur platserna ligger geografiskt och den skall ge en bra mix mellan sevärdheter, upplevelser och relax.

Jag tänker mig följande fortsatta tripp i Indien:

  • Hampi – gammal hinduisk tempelstad
  • Pune – tillbringa tid på ett yoga-ashram
  • Ellora och Ajanta – grottempel

  • Udaipur – vackert palats och stad

  • Pushkar – avkopplande backpackerställe

  • Jaipur – vackra tempel och palats

  • Agra – Taj Mahal

  • Khajuraho – gammalt kamasutra-tempel

  • Varanasi – intressant hinduisk pilgrimsort

Sedan åker jag vidare till Nepal. Har medvetet valt att undvika de största städerna; Mumbai, Dehli och Kolkata.
Kommer säkert ändra mig under vägen - lägga till och ta bort resmål. Min enda oro är att det kommer vara kallt i norr.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken resa! Lycka till!
/Simon