måndag 18 februari 2008

Den hängivnaste lärjungen – Ashram Dag 3

Pune, Maharashtra, Indien

Bestämde mig för att dyka helt in i det igår.
Om jag bara är skeptisk, så ger jag det inte en chans. Jag planerade att gå på alla de tre huvudmeditationerna och skrika Oshos namn högst och mest av alla.

Steg upp 05.15 och deltog i Osho Dynamic Meditation 06.00-07.00. En fysiskt aktiv och krävande meditation.
Åt frukost med Shabana och Dogan.
Tog en tupplur vid poolen.

Badade, spelade zennis (en blandning av zen och tennis – en typisk Osho-ordlek) och bastade. Tyvärr var jacuzzin avstängd. Såg ut som den varit det under lång tid. Falsk marknadsföring från presentationsvideon!

Kundalini yogan var avslappnande och bra.

Jag, Shacher och Shabana åt middag på Pizza Hut tillsammans i våra vinröda kåpor. Första Pizza Hut jag träffar på i Indien.

Deltog aktivt vid kvällsceremonin. Denna gång var jag förberedd och kunde uppskatta en del.
I videon med Oshos predikan refererade han till många olika tänkare: Buddah, Konfucius, en muslimsk sufist, Tao, Zen och Karl Marx(?!). Snacka om name-dropping. Kärnan i det han sa var att vi går runt och spelar roller och borde sluta med det. Vara naturliga istället. Somnade till som vanligt. Han avslutade med några skämt och roliga historier.
Vid momentet då man skall tala i tungor – Gibberish – försökte jag tala finska. Övningen går ut på att tala ett språk man inte kan.

Här nådde jag en insikt. Fokuserandet på att försöka formuler nonsensord tömde min hjärna och jag uppnådde no-mind. Dvs den konstant malande ström av tankar som hela tiden finns i hjärnan, uppörde tillfälligt.
Att uppnå detta ser jag som en liten framgång i min ashramtillvaro. Men detta var ett av få tillfällen som det inträffade.