torsdag 7 februari 2008

En djungelvandring

Arambol beach, Goa, Indien
Antal steg: 81.236
Gick norr ut idag. Hade hört talas om ett hippi-hang-out under ett stort träd ute i djungeln - "the banyan-tree".
Satt en stund där med en buddah-lik tysk, en lång gänglig ryss, en indier som såg ut precis som jag tänker mig Mowgli i “Djungelboken” (se bild), m fl.
Kändes ganska deprimerande med denna samling påtända personer.

Fortsatte ganska snart vidare genom djungeln längs en uttorkad flodbädd. Kom plötsligt upp på en vindpinad grässtepp, en platå som härjats av eld några år tidigare. Kände en stor glädje och ett mantra började repeteras inom mig, en sorts insikt: "Jag är i Indien ... jag är i Indien ... jag är i Indien …"
Steppen ligger uppe på en höjd och jag kan se floden vid Goas nordligaste gräns gå ut i havet. Kartan jag har i handen och verkligheten framför mig stämmer överrens.
Hittar en stig ner och kommer fram på baksidan av ett hus. En förvånad ägare hälsar glatt på mig: "-Hello sir, walking through the djungel?" Hans fru är noga med att vända bort blicken.

Imorgon åka jag till regionshuvudstaden Panaji och Old Goa tillsammans med Anne. Vi har en taxi bokad under hela dagen.

Inga kommentarer: