söndag 24 februari 2008

Kulturdag

Mumbai, Maharashtra, Indien
Antal steg: 295.988

Inga nya bett denna morgon.

Besökte ”Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya” idag. Det är Mumbais centrala museum som tidigare hette ”Prince of Wales museum”.
Har en fantastiskt informativ och bra audioguide. Man går runt med hörlurar och knappar in det nummer som står angivet vid de främsta sevärdheterna.

Inte visste jag att jag var så intresserad av indiska miniatyrmålningar!
I övrigt fanns det statyer, vapen, exklusiva smycken, tibetansk konst, europiska renässansmålningar, östasiatisk konst, uppstoppade djur och mycket annat.



Tyvärr var ”National Gallery Of Modern Art” stängt, men ”Jehangir Art Gallery” var öppet.

Av de fyra utställarna var bara skulpturerna intressanta. Här en modern version av elefantguden Ganesh.







Går förbi massor med gatuförsäljare och fastnade för en äldre man som satt och sålde bitar av en enorm rotfrukt. Har aldrig sett något liknande. Den kallas ”kandamoul” och enligt den indiska ayurvediska medicinen är den bra för blodcirkulationen. Den var läskande, men smaklös och ganska träig. Ungefär som rå rödbeta.



Blev erbjuden ”Weed? Hashich?” av en man på gatan. Det händer ganska ofta, så jag börjar undra om jag ser ut som en knarkare (!?).
Denna gång stannade jag dock till och undrade om han faktiskt menade allvar. ”Står du med ditt lilla barn i famnen och erbjuder knark?” frågade jag. ”Sure!” svarade han och sedan sa han ”Woman?”. Då kunde jag inte hålla mig för skratt. ”Så du är inte bara en langare du är dessutom hallick, med din son på armen!”, kunde jag inte låta bli att konstatera. Detta är naturligtvis tragiskt, men det går inte att komma ifrån att det samtidigt är komiskt. Undrade om jag fick ta en bild och det gick bra. Frågade sedan om jag kunde hjälpa honom på något sätt, förutom att ge honom pengar. Vi kom överrens om att jag skulle köpa torrmjölk åt hans son.

På kvällen gick jag till en exklusiv resturang för att riktigt skämma bort mig själv.
Till förrätt - ostron från den södra delstaten Kerala. En rejäll biff till huvudrätt och fyra konstiga glassorter till efterrätt.
Det var en mycket god måltid, även om gorgonzolaglassen var lite väl underlig, till och med för mig.

Blev förvånad att hitta biff på menyn eftersom korna är heliga här i Indien. När jag frågade kyparen så visade det sig vara buffel, vilket tydligen är ok.





Klockan 08.00 imorgon bitti skall jag bli upphämtad för en filminspelning i Bollywood.

Inga kommentarer: