lördag 16 februari 2008

Eftertankens kranka blekhet – Ashram Dag 2

Pune, Maharashtra, Indien
Antal steg: 179.704

Intressant att bli så upprörd som jag blev igår. Det erkännandet ger jag Osho – han får mig att fundera.

Dök inte upp på ashramet förrän vid lunch.
Deltog i en demo av tredagarskursen ”In love with life”, som börjar om några dagar. Var väldigt basic. Först en övning som stressade upp oss, sedan en som lugnade ner oss. Efter det frågan om när det kändes bäst. Och?!

När jag gick runt lite på området hittade jag en av Oshos Rolls Roycer som stod utställd i en byggnad med tonade rutor.

Träffade Mark, en trevlig brittisk medlärjunge från introduktionsdagen. Vi pratade om våra erfarenheter av ashramet. Han är en blandning av naiv öppenhet och skarpa frågor. Han undervisar teologi och filosofi på ett kristet universitet i Sydkorea. Dessutom är han pastor. Jag förväntade mig att han skulle vara mer kritisk, men han tycker att man kan plocka det man vill och ignorera annat.
Han deltar inte så mycket på meditationerna, utan hänger mest vid poolen, spelar tennis och pratar med folk.
På mina kommentarer om hur styrt allting är, så kontrade han med att de koreaner och japaner han talat med hyllar hur fritt det är, jämfört med vad de är vana vid. Allt i livet är beroende av vilka utgångspunkter man har.

Badade efter att köpt ett par obligatoriska vinröda badbyxor.

Deltog i Kundalini meditationen – kändes bra

Har läst igenom ett häfte som beskriver alla grundläggande meditationer och fick lite mer insikt i de olika momenten vid kvällsceremonin.

Kommer inte delta ikväll, men inser att skall jag få ut mer av denna vistelse, så får jag bli mindre kritisk och ge mig hän mer.

Inga kommentarer: