söndag 10 februari 2008

Summering av Goa

Arambol beach, Goa, Indien
Antal steg: 100.564

Idag drar jag vidare till Hampi, för att se gamla hindutempel. Staden ligger rakt österut i staten Karnataka, så nu lämnar jag Goa.
Goa har varit en skön start på min indienvistelse. Tio dagar där vädret har varit nära nog perfekt, med klarblå himmel, 30 grader varmt, knappt någon luftfuktighet, svalkande hav och en frisk bris. Det enda var att det blåste lite mycket i 3-4 dagar.
Sett många beacher, men missat Palolem, lär vara "paradisisk", med helt öde perfekta stränder. Det får bli nästa gång.
Har varit lätt att träffa andra backpackers. De dagar jag varit ensam, beror det på att jag själv valt det.
Frossa i seafood, kommer nog inte få möjlighet till det i fortsättningen.
Goa är Indiens minsta delstat, endast 1,34 miljoner mäniskor, vilket är en tusendel av Indiens hela befolkning. (Det är som om Mjölby med 12.000 invånare vore ett eget län i Sverige.)
Den enda delstaten som har en majoritet kristna och den delstat med högst inkomst per kapita. Troligen är det delstaten med dyrast priser, även om jag tycker det varit mycket billigt.
Goa är helt enkelt “light”-versionen av Indien. Nu skall jag få en smak på hur “riktiga” Indien är.
Bye-bye till beachlivet i Arambol.

Inga kommentarer: