torsdag 14 februari 2008

Varför besöker jag Oshos ashram?

Pune, Maharashtra, Indien

Hörde först talas om gurun Osho på ett yogaläger jag besökte förra sommaren.
Grundarna av yogalägret lär vara anhängare av Osho och platsen där det hålls, Ängsbacka, är inspirerat av Oshos ashram i Pune. Dessutom hade ett par, som jag träffade på lägret, varit flera månader på ashramet i Pune och tyckte det fanns många likheter, även om de tyckte att stämningen på Ängsbacka var mjukare och Oshosashramet var tuffare.

Läste sedan i Zack Oyeahs bok ”Guru” om Osho. Författaren berättar hela Oshos och hans ashrams historia. Boken ”Guru” handlar om Zack Oyeahs resa genom Indien i jakt på en guru eller lära som kan upplysa honom. Varje ställe han besöker ges en djup faktapresentation. Kul och mycket personligt skriven.

Osho var en indisk guru som främst undervisade lärjungar från väst. Han byggde upp en organisation över hela världen med centum i Oregon, USA. Organisationen föll samman 1985, då han blev anklagad för skattebrott, maffiametoder, illegalt uppehållstillstånd och flera andra brott. Han blev dömd till villkorligt fängelse, böter 400.000 dollar och utvisning ur USA. Dessutom blev stackaren tvungen att sälja ranchen i Oregon, sina 85 Rolls Royce-bilar, flera flygplan, mm. Därefter försökte han slå sig ner i sammanlagt 21 olika länder, bl a Sverige, utan framgång. Så han gjorde Indien och ashramet i Pune till sin bas.
Hans lära är en blandning av modern psykologi (Jung, Freud, etc) och indiska meditationsläror. Målet är att nå upplysning. Han motsäger ofta sig själv medvetet för att visa att man inte når upplysning genom analytiskt tänkande. Han var en intellektuell rebell och så sexuellt liberal att han fått epitetet ”sex-gurun”.
De sista åren av sitt liv blev han enligt Zack Oyeah mer och mer galen. Han dog 1990.

Själv vill jag bilda mig en egen uppfattning och Pune ligger i min resväg. Vill också uppleva ett ashram i Indien. Planerar att gå någon kurs, kanske bo på ashramet och bara vara. Beroende på vad och hur jag känner, så stannar jag allt från en timme till en vecka.

Inga kommentarer: