måndag 10 mars 2008

Taj Mahal från baksidan

Agra, Uttar Pradesh, Indien

I förrgår steg jag upp 04.45. Det blev en del riv och slit om platserna, men vi fick bra sittplatser och behövde inte trängas. Sov ganska dåligt på tåget. Stördes ovanligt mycket av ljudnivån. Ibland finner jag detta land alltför bullrigt.

Anlände till Agra trött, men hittade snabbt ett acceptabelt hotell precis vid Taj Mahal och med viss utsikt över mausoleet. Min första glimt!Gillar hotellchefen Guedo, en cool muslim som uppskattar möten med västerländska backpackers.

Fransyskorna skall vidare nästa dag och bav sig av för att besöka Taj Mahal. Själv kände jag att har jag rest runt halva jordklotet för att se denna byggnad, så vill jag vara pigg och fräsch för den upplevelsen. Så jag hoppade över inträdet denna dag.

Tog istället en lite planlös promenad längs med yttermuren och hamnade på baksidan. Betalade för en båtfärd over floden och beundrade Taj Mahals baksida.Fortsatte den planlösa promenaden och hamnade i en liten by där cirka tio barn blev väldigt upphetsade när de fick se mig. De skrek och följde efter mig ut ur byn. När jag tog fram min kamera visste entusiasmen inga gränser. Efteråt fick jag anledning att funderar på hur de uppfattar mig och vem eller vad de tror att jag är. Tror knappt att de uppfattar mig som en människa. De gjorde allt de kunde för att locka fram reaktioner från mig. Det slutade med att de kastar sten efter mig. Men då sa några gamla kvinnor till dem på skarpen.

Sedan sökte jag mig tillbaka mot floden och fick precis som denna kille åla mig under ett taggtrådsstängsel för att komma ner till den. Såg även gamla kvinnor och vuxna män ta samma väg. Myndigheter kan bestämma sig för att stänga av flodstranden, men människor finner alltid ett sätt att fortsätta leva sina liv som de alltid har gjort.



Nere vid flodstranden fick jag en ny vy av Taj Mahal snett bakifrån.

Såg vad jag tror är en biätare.





Hittade slutligen en järnvägsbro tillbaka över floden till Agra.
Åt middag med fransyskorna och sa hej då. Trodde innan att jag skulle vara för trött för umgänge, men hade riktigt trevligt.
Trots att jag trivdes börjar jag känna mig trött på ytligheten i kontakten med andra backpackers. Samma frågor och samma sociala spel hela tiden.
Kanske är jag bara trött och känner av en latent förkylning?

1 kommentar:

ulrik sa...

Det du fotat är en grön dvärg biätare. I sverige har man aldrig sett den men jag kan tänka mig att de är vanligare i Indien.

MVH:Ulrik