tisdag 25 mars 2008

Struntar i Tibet

Kathmandu, Nepal

Fortsatt sjuk idag med huvudvärk och lätt feberfrossa. Skall ta det fortsatt lugnt åtminstonne idag och imorgon.
Till råga på allt har jag blivit dålig i magen för första gången denna resa. Klarade hela Indien utan magstrul. Men här i Nepal där jag bara ätit på kvalitetsrestauranger blir jag kass i kistan. Vad säger det om fina restauranger respektive om gatukök?

Påminner mig om ett skämt jag fann mycket roande när jag var 8-9 år gammal: "Man åt lampa - lös i magen." Hm ... kan inte påstå att det skämtet åldrats med värdighet. Eller också är det jag som inte gjort det?

Efter att kollat in senaste nytt om situationen i Tibet och frågat på en resebyrå som normalt fixar resor dit, så får jag slutgiltigt bita i det sura äpplet. Jag måste hoppa över Tibet-delen av denna resa! Men hur skall jag göra istället?
Fick reda på att det är val i Nepal val om cirka två veckor. Skall se till att ha lämnat landet innan dess.

Läste, bloggade och tog det lungt.

Har lagt märke till att nepaleserna alltid lämnar över notan, nycklar, pengar, etc. med högerhanden och dessutom stödjer högerarmen med vänster hand. När jag frågade om det så sa Suraj i receptionen att det är ett tecken på respekt. Vänsterhanden anses ju som oren.

Inga kommentarer: