torsdag 27 mars 2008

En lång promenad i Kathmandu

Kathmandu, Nepal

Har varit kroppsligt svag men mentalt stark de senaste dagarna. Har inte tyckt synd om mig själv, utan uppskattat dessa lugna dagar. Läst och bloggat mycket.
Har njutit av de små detaljerna idag – en frisk morgon, en god frukost, en fungerande mage, osv.

Under denna resa har jag mött många som arbetar långa, långa dagar. Utan någon möjlighet att kunna lägga undan pengar och de verkar ha så tråkiga liv. Får en verkligen att inse hur bra man har det och hur viktigt en bra ekonomi är för att kunna leva ett rikt liv. Pengar är i sig inget mål - men ett hjälpfullt medel att nå sina mål.

Den enda frustrationen jag känt dessa dagar är att inte kunnat se och ”göra” Kathmandu.

Så idag bestämde jag mig för att ta en lång promenad i makligt tempo till det centrala tempelområdet i Kathmandu.

Började med att besöka två mycket välsorterade secondhand-bokhandlar, hittade bland annat Stieg Larssons ”Flickan som lekte med elden”. Har letat efter den ända sedan Agra, då jag läste första delen i milenium-trilogin. Fantastiskt att verkligen hitta den - i Nepal!

Det jag främst slås av i Kathmandu är hur väl gamla byggnader och nya går in i varandra. Och hur fantastiskt många tempel det finns här. Nedan en klassisk buddhistisk stupa. Jag tyckte att Indien var ett samhälle där det dagliga livet smälte ihop med religionen, men Nepal verkar vara det i ännu högre grad. Ofta används tempelens gatunivå som butiker.

Gator och trottoarer används till allt möjligt. Till vänster en frisör.

Promenaden slutade i Durbar Square, ett kulturellt världsarv. Fanns massor att se där av tempel och palats. Var tyvärr för trött för att göra det idag. Men jag kommer se till att komma tillbaka och göra det ordentligt mot slutet av min Nepalvistelse, för denna titt gav mersmak.

Imorgon åker jag vidare till Chitwan National Park och jag kommer inte ta en buss tidigt på morgonen och sitta och skumpa i sju timmar, utan jag hyr bil och chaufför. Fint ska de vá för Krösus-Magnus!
Kommer ändå ta mig fyra timmar.
Köpte dessutom Chengdu-biljetten, så nu är det spikat att jag flyger till Kina 8:de april.

Inga kommentarer: