fredag 28 mars 2008

En försmak av Nepalesiska valet

Sauraha, Nepal

När jag fixade de sista praktiska detaljerna före avfärd från Kathmandu imorse, mötte jag ett valtåg.
Det var personer från kongresspartiet som var ute och valarbetade.

De delade ut flygblad, skanderade slagord och hade en bil med högtalare som levererade musik och valtal. Det var inte hätsk stämning och de nepalesiska betraktarna verkade genuint intresserade av att ta del av informationen.

Min chaufför, Ram-Krishna, gav mig lite mer kött på benen vad gäller valet. Det är den 10:de april och åtta partier deltar i valet.

På väg ut från Kathmandu var det gigantiska bilköer, men ännu värre åt andra hållet. Vägarna har bara en fil i vardera riktningen och är riktigt dåliga.

En halvtimme efter att vi lämnat bilköerna i Kathmandu bakom oss och allt flöt på bra, blev det plötsligt tvärstopp. Alla bilar i vår körriktning stod helt stilla. När vi steg ut och sträckte på benen, fick vi veta att kommunistpartiet och kongresspartiet valbråkade med varandra i en liten by längre fram. Inget fysiskt våld men de diskuterade med varandra och hindrade trafiken från att komma fram. Vi satt fast i två timmar, men med en fin vy att titta på.

När vi lämnat det bakom oss och kört lite till, möter vi en bilkaravan med civila och militära fordon. Ram-Krishna berättade att det är maoistpartiets partiledare vi möter. Han har egna soldater/livvakter.
Även om stämningen är spänd, så verkar det vara okej att visa vad man röstar på. Flaggor med partisymboler sitter uppsatta på både hus och bilar.
Känns ändå tryggt att veta att jag lämnar Nepal två dagar före valet. I vintras var jag i Kenya någon vecka före valet där och det visade sig ju vara klokt att lämna innan dess.

Ram-Krishna var en riktigt bra chaufför, gjorde inga huvudlösa omkörningar och körde så snabbt det gick. Det tog oss ändå sju timmar att ta oss till Sauraha, mot planerade fyra timmar. Han hade dock en liten egenhet. Han rörde vid ratten och sedan sin panna tre gånger iföljd i en religiös åtbörd. Detta gjorde han cirka var tionde minut, speciellt i nedförsbackar. När jag frågade honom om det, så sa han att bilen är hans levebröd. Får känslan av att skillnaden mellan religiös hängivenhet och tvångshandlingar är ganska flytande. Religionens täckmantel är en tvångsneurotikers önskedröm.

Sauraha är ett litet samhälle som ligger vid Chitwan National Park. Det är klart svettigare här än i Kathmandu, mer söderut och lägre över havet. Nationalparken är känd för tiger, leopard, noshörning, björn, vildsvin, krokodil och hyena. Samt elefantsafari.

Jag bokade snabbt upp mig på en elefantsafari imorgon bitti klockan 07.00 och en jeepsafari klockan 13.00.

Efter att det är fixat drar jag mig tillbaka till mitt rum för att läsa. Plötsligt kommer en elefant förbi fönstret i den lilla gränden bakom hotellet. Sedan en till ... och en till ... och en till. Sammanlagt fyra elefanter med förar vandrar förbi.
Var tvungen att undersöka detta.
Det visade sig att jag verkligen hamnat i elefantland. Precis bakom hotellet bor fyra elefanter och inte långt härifran ytterliggare åtta utspridda på tre olika ställen.Dessa fyra är mellan 20 och 40 år gamla. Alla är honor och just nu kalasade de på bananträd.


Mitt stopp här vid Chitwan National Park har verkligen börjat bra! Ser fram emot morgondagen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Religionens täckmantel är en tvångsneurotikers önskedröm.

hua "Veckans kommentar"

:-D
Fredrik