fredag 7 mars 2008

En dag i Jaipur

Jaipur, Rajasthan, Indien

Bor jag på ett lyxhotell skall jag banne mig utnyttja faciliteterna, tänkte jag när jag huttrande dök ner i hotellets pool imorse.
Checkade sedan snabbt ut och fick skjuts till ett billigare hotell av Theresa och Benedikt, som hade hyrt en bil och chafför under de närmaste tre dagarna.
De hade redan gjort Jaipur och ville vidare, så vi åt frukost på mitt nya hotell och sedan sa vi hej då för andra gången. (Se deras kommentar 25:e februari)

Då jag omedelbart fått dåliga vibbar av 2,6-miljonstaden Jaipur, började jag med att bege mig till tågstationen för att inhandla en biljett till nästa resmål - Agra.
I biljettkön till luckan för utlänningar började jag prata med två fransyskor. De stod där för att lämna tillbaka tågbiljetter de tidigare köpt. De hade fått reda på att om man köper biljett som vanliga indier kommer de undan med en fjärdedel av priset.
Eftersom de också skulle till Agra och verkade trevliga, bestämde jag mig för att hänga på. Personligen har jag annars slutat med den sortens snålanden. Alla transporter här är så billiga att jag ber om den dyraste biljett de har. Min erfarenhet är att det alltid är värt den extra komforten.
När fransyskorna fatt tillbaka sina 250 rps (= 40 kronor), så spenderade vi en halvtimme på att övertyga de vanliga biljettförsäljarna att ge oss biljetter för 70 rps (= 10 kronor) till samma tåg. Dessa var för tredje klass och utan platsreservation, vilket innebär att vi måste vara tidigt på stationen och troligen måste slåss för sittplatser på hårda träbritsar. Tåget går 06.00 i morgon bitti.
Fransyskorna var glada över att kunna lura systemet, jag såg det mer som en intressant engångsföreteelse.

Nora (med rötter i Algeriet) och Tissam (med rötter i Marocco) skulle ägna dagen åt shopping och jag ville titta på Jaipurs sevärdheter, så vi bestämde oss för att skiljas åt, men äta middag tillsammans på kvällen. Jag gav dem mitt indiska mobilnummer.

Började med att gå upp i en centralt belägen minaret och fick en storslagen vy över staden åt alla håll. Observerade en konstig trekantig byggnad norrut.Besökte sedan palatset som var ovanligt trist.
Efteråt det intilliggande observatoriet, som var betydligt intressantare. Massor med olika sorts konstruktioner som en astronomi-intresserad maharaja lät bygga på sjuttonhundratalet.
Den underliga byggnaden jag sett från minareten, visade sig vara världens största solur. Soluret visar aktuell tid med 2 sekunders precision.Nedanstånde byggnad, "Hawa Mahal", lär vara Indiens näst mest fotograferade efter Taj Mahal. Tror det är bullshit, men eftersom det ingår i en Jaipur-tur att ta en bild av den, så gör jag väll som resten av turist-fårskocken.
Hade en trevlig middag med fransyskorna på kvällen, något försenad pga av deras intensiva shopping. De är ute på en intensiv tvåveckors indienresa, vilket gör att jag har ännu mindre förstålse för deras tidskrävande jakt på billiga tågbiljetter.

Imorgon åker vi vidare till Agra - platsen för Taj Mahal!

Inga kommentarer: