tisdag 4 mars 2008

Efter en kall natt

Pushkar, Rajasthan, Indien

Efter en riktigt kall natt under massor med täcken på husets tak, så väcktes jag imorse av hunden Max.
Denna gård är ett riktigt litet småskaligt lantbruk. Lite åker, tre kameler, fyra getter, tre bufflar och en hund. De odlar egen mat, tar hand om djuren, mjölkar getterna och på kvällarna utfodrar de turister.Efter frukost och te, var det dags att bege sig åter till Pushkar.När jag var liten så fick jag lära mig att kamelen har två pucklar och dromedaren en puckel. Så det vi rider på är definitionsmässigt dromedarer. Men eftersom alla här kallar dem för kameler, så gör jag det också.

På väg tillbaka till Pushkar fick vi se två påfågelhannar. Samma morgon såg jag en flock med fem honor vandra genom fältet bakom huset. Påfågeln är Indiens nationalfågel och den är helig. Jag har alltid sett dem som prydnadsfåglar, men här lever de vilt. De är heliga och det är förbjudet att hålla dem i fångenskap.

När vi återkommit till hotellet laddade jag ner några av Daniels bilder (vissa av dem ser ni i denna blogg). I övrigt var jag social, bloggade, sov och tog det lungt resten av dagen.

Mitt svårmod från Udaipur är bortblåst här i Pushkar. Jag insåg att jag behövde träffa folk och plötsligt ramlar det in massor med människor i mitt liv. Livet fungerar så, det man behöver kommer till en!

1 kommentar:

Mattias sa...

den där hunden ser mysig ut, hade den frukost med sig?