torsdag 6 mars 2008

Heliga Pushkar

Pushkar, Rajasthan, Indien

Vaknade tidigt igår morse och tog en promenad kring Pushkars heliga sjö innan samhället hade vaknat.

Många gudar har badat i den och människorna följer i deras spår. Sjön är helt omringad av ”ghats”, dvs trappor som leder ner till vattnet. Det är förbjudet att ha skor på sig när man går längs med ghaten och även att ta kort på de som tar rituella bad.
Pushkar är en hinduisk pilgrimsort och det märks på flera sätt att Pushkarborna tar sin stads helighet på största allvar. Kött, ägg och alkohol får inte serveras inom samhällets gränser. Vill man ha en öl, så hänvisas man till en mack två kilometer bort. Offentligt kyssande är inte heller tillåtet (så det gäller att hålla sig i skinnet!).

Bland stadens morgonbestyr noterar jag en motorcykel leverera mjölk till ett bageri i två stora rostfria tillbringare. Igår när jag var ute på landsbygden, såg jag samma motorcyklar hämta upp mjölk från gårdarna. När jag var liten kom en mjölkbil och hämtade upp mjölk hos vår granne på landet. Här sköts det med motorcykel.


Mötte svenska Gitte från Lund när jag tog en fika vid sjön. Hon var i Indien för nionde gången. Hon kom hit första gången 1977 i en VW-buss.

Många travelers jag mött har varit förkylda och jag börjar själv känna av något. Så jag köpte mig lite himmelsblå piller av märket Himalaya, som skall boosta mitt immunsystem. Hoppas det hjälper. Himalaya är det främsta märket här i Indien på all form av kosmetika, schampo och alternativmedicin.

Kom tillbaka till hotellet och sa hej då till Theresa och Benedikt. De skulle dra vidare till Jaipur. Jag kommer åka med samma busstransport, men en dag senare. Trivs oerhört bra med att bara hänga på hotellets takservering. Nedan en bild på Daniel, Theresa och Benedikt. Bestämde mig i kvällningen för att jag nästa morgon skulle bestiga berget jag ser från hotellet. Det är Shivas födelsedag eller bröllopsdag (?!) imorgon. Kan inte få klart besked vilket, men något med Shiva är det. Så från Shiva-templet, som ligger bredvid hotellet, hörs öronbedövande musik på kvällen. Går dit och tittar. Templet är smyckat med en massa blommor uppträdda på trådar. Några musiker spelar och sjunger. En blandad publik av indier och västerlänningar lyssnar och dricker te. Några dansar entusiastiskt.På kvällen när jag ska gå och lägga mig, verkar det som om musikerna står inne i mitt rum och spelar, trots att jag har satt i öronproppar.

1 kommentar:

Mattias sa...

Jag drömde inte om Lisbet Palme i natt. Har du käkat några Crepes Suzette ännu? Det brukar vara gott i kistan när man har skumpat rumpan på en kamel.