söndag 2 mars 2008

Autorickshaw-utfärd

Udaipur, Rajasthan, Indien

Åter en varm dag. Hade förväntat mig att det skulle vara kallare norrut i Indien, men det är heta dagar och kalla nätter. Skickade hem min kortbyxor från Mumbai, får kanske köpa ett par nya.

Blev upphämtad av min bokade guide/autorickshawförare Billu tidig eftermiddag för att se alla Udaipurs svårtillgängliga sevärdheter.

Han började med att ta mig till maharjornas dammiga mausoleum.
Sedan till kitchiga “Tribal and Puppet museum“ inklusive trött dockteaterföreställning.
Därefter “Princess garden“ med blommande buganvilia.Vidare till “Shilpgram“, beskriven som “ artifical village“, vilket jag fann vara en mycket korrekt beskrivning. Tänk dig en nybyggd indisk version av Skansen. Till stora delar övergiven med ett fåtal skyltar med text av typen “Typical rural house in Goa“.
En rajastan-regional tv-station spelade in en bondkomisk såpa på en innergård. Vi turister gick runt lite vilset.Billu avslutade sightseingen med att ta mig upp på ett berg med fantastisk utsikt över Udaipur.På toppen ligger maharajornas “Monsoon Palace“. Samma filminspelning som pågick nere i Udaipur-palatset hade även filmats här. Se filmens bidrag till palatsfasaden nedan.Det märks att Indien är ett filmland, jag springer på filminspelningar hela tiden.
Filmstudioarbetare höll på att plocka ihop rekvisitan. Jag förundrades av det jag såg och fantiserade ihop ett helt filmmanus utifrån det.












Denna kioskvältare går under namnet “The Cheetah Girls“ och påstods vara en engelsk storproduktion. Jag förhöll mig skeptisk till detta, men när jag googlade på namnet hamnade jag på följande Disney-site:
http://tv.disney.go.com/disneychannel/originalmovies/cheetahgirls/index.html

Blev sedan mycket lycklig när jag fick se en mungo som strök längs palatsets yttermur. Har fashinerats av dessa djur enda sedan jag läste Kiplings novell “Rikki-Tikki-Tavi“. Nu har jag sett en livs levande!

Inget utom mungon och utsikten från monsunpalatset, var egentligen värt utfärden, men jag njuter även av det lite tafatta.

Jag har stött på väldigt många fransmän i Udaipur. Har inte gjort det tidigare under min resa, men Udaipur är ett riktigt fransk-näste.

Udaipur är vackert och bra ställe (tror jag), men jag har kännt mig ensam, sorgsen, stressad och utråkad under min vistelse här. Måste bli mer social!

Imorgon bitti drar jag vidare till Pushkar. Ett litet samhälle med en helig sjö och ett populärt hangout för backpackers.

Inga kommentarer: