söndag 30 mars 2008

Flyg till Pokhara

Pokhara, Nepal

Sov ut imorse, vilket var skönt. Det enda jag ville hinna med innan jag for vidare var ”The Elephant Breeding Center”.
Fick där se en otroligt söt elefantunge, som bara var 35 dagar gammal.

På centret föder upp och tränar elefanter. Vid 2-4 års ålder lär sig elefantungen 35 kommandon under 20-30 dagars tid. Sedan skall den lära sig att fungera i trafiken och ute pa fältet. En puja, dvs relegiös ceremoni, börjar och avslutar utbildningen.

Har under de senaste dagarna fashinerats av hur mycket en elefant kan göra med sin snabel. Den är som våra händer. Såg till exempel en elefant klia sig i ögat.
Vad som också varit kul att se är att majoriteten av turisterna här är nepaleser, som turistar i sitt eget land.

Innan jag checkade ut hittade jag denna rumskamrat.

Har inget emot spindlar. Utan precis som ödlor hjälper de till att fånga flugor, myggor och andra irriterande insekter.



Flygturen till Pokhara var en upplevelse. Vi flög nära marken, Mellan bergstopparna snarare än över dem. Fantastiskt var människor kan bosätta sig. Många till synes otillgängliga bergstoppar var bebodda och odlade i terasser.
Fick en smak av Himalayas vyer.
Skönt att komma fram till Pokhara så snabbt. Inga valtåg stoppade flyget!

Fick ett rum på ett bra hotell, som rekommenderades av en tysk jag träffade i Kathamndu. Eller egentligen var det Karen som pratade mest med honom. Och mycket riktigt så sprang jag på henne här. Hon skulle ut på en 14 dagars vandring med start imorgon och verkade lite nervös för det.

Själv skall jag stanna i Pokhara under morgondagen och sedan ge mig av på Himalaya-vandring. Pokhara ligger vackert vid en sjö med bergen runt om. Nedan utsikten från mitt hotellrum.

Inga kommentarer: