tisdag 25 mars 2008

Första intryck av Nepal

Kathmandu, Nepal

I förrgår lämnade Indien mig en sista avskedspresent i form av en ensam flöjtspelare på granntaket precis utanför mitt rum ... klockan 04.15 på morgonen! Han var helt klart duktig, men vid den tidpunkten har jag svårt att uppskatta något jag väcks av.

Karen och jag begav oss av från Varanasi mitt på dagen. Var skönt att ta flyget!

Ett snabbt hopp så hamnade vi i Nepal. På flyget träffade vi Lorna från England. Karen hade mött henne på en resebyrå i Varanasi och konstaterat att de skulle flyga samtidigt.

Nepal och Kathmandu kändes fräsht efter sju veckor i Indien. Betydligt svalare vilket är skönt även om luften i Kathmandu är smoggig. Man ser inte bergen som omger staden.

Karen och jag började genast undersöka möjligheterna till trekking. Var?, Hur länge?, Kostnader?, etc.
Jag har inte mycket tid på mig här, max två veckor, så det får bli en kort vandring för min del.
Hon skall däremot stanna cirka en månad.

Var ganska trött på kvällen men hängde ända på Karen och Lorna för att ta en saftig stek, vilket ingen av oss ätit på länge.
Gick till ett klassiskt ”steakhouse”. Speciellt populärt bland personer som varit ute och vandrat länge i bergen.
När vi nästan ätit färdigt blir vi påhoppade av en påskhare som delar ut påskgodis. Här tilsammans med Lorna.
Vi väljer allihop ett sådant där ägg, som är både godis, överraskning och leksak.
Glatt byggande avslutade kvällen.

Inga kommentarer: