torsdag 13 mars 2008

Byhålornas byhåla

Khajuraho, Madhya Pradesh, Indien

Zack Oyeah skriver i sin bok ”Guru” följande om Khajuraho: "En del hävdar att Khajuraho, som byn heter, en gång var städernas stad, men det finns också de som bestämt hävdar att det alltid varit byhålornas byhåla."
Vilket stämmer ganska väl med mitt första intryck av detta lilla samhälle om 19.000 invånare.
Anledningen till att jag över huvud taget åkt hit är att andra travelers har rekommenderat templen och att det finns ett spännande naturreservat med tigrar i närheten. Blir det enda naturreservat jag tänkt besöka denna resa.

Efter gårdagens resepärs, så tog jag det lungt idag.

Det enda jag tänkte göra var att besöka turistbyrån för mer information om hur man bäst besöker naturreservatet.
Mannen pa turistbyrån var mycket hjälpsam och meddelade att två andra turister också ville göra en tigersafari och det redan nästa morgon. Kändes lite väl snabbt för mig, men ok.
När jag skulle lämna turistbyrån så möter jag två långa personer i dörren. Det visade sig var paret som kom tillbaka för att boka utfärden. De gjorde ett mycket sympatiskt intryck och jag bestämde mig för att hänga på.De heter Paula och Santigo och är från Argentina, hon är veterinär och han marknadsförare. Dessa är de första sydamerikaner jag stöter på i Indien.
Efter att vi bokat en upphämtning 05.30 nästa morgon, så åt vi middag tillsammans på en restaurang med utsikt över tempelområdet.De åker vidare till Varanasi imorgon kväll och jag lutar åt att följa med dem. Skall nog hinna med både naturreservat och tempelen innan vi åker.

När jag kollar nyheterna på nätet ser jag att det blivit oroligt i Tibet. Hoppas det inte är allvarligt och hindrar min resa dit.

Ser fram emot utfärden imorgon. Det finns både tiger och leopard i naturreservatet och man kan göra safarin från elefantrygg.
Jag har aldrig sett en vild tiger, en vild leopard eller suttit på en elefant tidigare, så detta skall bli kul.

Inga kommentarer: