tisdag 11 mars 2008

Taj Mahal

Agra, Uttar Pradesh, Indien

Vaknade imorse och kände mig bättre, trots att några myggor höll mig vaken ett par timmar under natten.

Taj Mahal är ett mausoleum byggt av den muslimske mogulhärskaren Shah Jahan som ett minne över hans favorithustru Mumtaz Mahal.
Hon dog när hon födde deras fjortonde barn 1631. Taj Mahal tog en stor del av mogulimperiets tillgångar under tjugotvå år och stod färdigt 1653.
Inte långt efteråt störtades Shah Jahan av sin son, som spärrar in fadern i Agras fort, där han kunde se Taj Mahal från sitt fängelse. Han avalider åtta ar senare.

Det finns tre ingångar till Taj Mahals förgård. Det är förmiddag då jag stiger in genom den centrala södra ingången och möts av porten till Taj Mahal.
Genom den porten ser jag Taj Mahal.


Går runt och bara njuter. Taj Mahal måste var världens mest harmoniska byggnadsverk. Allt är symetriskt i och kring Taj Mahal. Varje detalj har en symetrisk motsvarighet. Varje utsmyckning, dörr, bänk, fontän eller trappa har en motsvarande spegelvänd detalj. Det är ren matematik - som om matematiken hade materialiserats.Det är först när jag kommer in i mausoleét jag tycker att något ser fel ut. Och för en gångs skull är det inte totalt symetriskt. Mumtaz gravsten är placerad i mitten av rummet, i centrum av hela Taj Mahal, men till vänster om henne finns ett något större gravmonument, utan att något motsvarande finns på hennes högra sida. Symetrin är bruten.
Shah Jahans dotter placerat hans gravsten där efter hans död. Det är mycket tydligt att den detaljen inte planerades från början.

Och svaret är - Ja!
Taj Mahal kvalificerar sig som nummer sju i mina ”Världens sju underverk”!

Kunde inte låta bli att ta denna obligatoriska bild.


Nedan ser ni dessutom en tidigare resas motsvarande bild som jag hittade i min kamera.Det visade sig att biljetten bara var för ett inträde, men jag lyckades övertala en av vakterna att jag skulle bli insläppt före solnedgången på samma biljett. Charm-Magnus slog till!

På eftermiddagen besökte jag Agra fort, som var gigantiskt, men ganska ointressant efter Taj Mahal. Min guide, mr Singh, var en stackars 82-årig man som borde pensionerat sig för länge sedan. Tyvärr var hans psykiskt sjuka son med familj beroende av att han försörjde dem, så han hade inte mycket val. Hans skröpplighet och sorgliga historia gjorde att jag betalade honom dubbelt arvode.

Löste sedan nattens myggproblem genom att köpa mig ett myggnät.

Efter solnedgångsbesöket vid Taj Mahal, kände jag av förkylningen och begav mig tillbaka till hotellet.
Hotellchefen Guedo med personal tog väl hand om mig.


Imorgon skall jag se Taj Mahal i soluppgång och därefter bege mig vidare till Kamasutratemplen i Khajuraho.

1 kommentar:

Mattias sa...

Yep, kan hålla med om att Taj Mahal är ett av världens sjutton, nej jag menar sju underverk. Om Sverige skulle kvalificera något på den listan vore det väl Liseberg!