måndag 10 mars 2008

Sjuk och ensam i främmande land

Agra, Uttar Pradesh, Indien

Var fortsatt sjuk idag, men kroppsligt lite bättre.
Psykiskt var jag dock sämre, kände mig ensam och började tycka synd om mig själv. Läste klart "Män som hatar kvinnor" och sörjde att den tagit slut.

Jag längtar inte efter andra travelers sällskap, utan tror att jag för första gången under resan längtar hem lite grann.

Insåg att detta var det perfekta tillfället att ta fram en påse "Salt och Blandat" som jag hade med mig från Sverige. Köpte den med en baktanke om att jag nog en dag skulle behöva en nostalgisk påminnelse om Sverige.
Den har legat nerpackad längst ner i min ryggsäck och jag hade i stort sett glömt bort den.
Avnjöt raskt halva påsen och kände mig genast bättre. Salmiaken smakade underbart. Med tanke på att jag svettats en del sög min kropp tacksamt till sig saltet.
Tänk vad lite godis kan hjälpa upp humöret?!

Hör musik från nedervåningen. När strömmen plötsigt går så slocknar lampan. Det tar ett hjärtslag innan musiken också slutar.
Sedär - ett exempel på att ljuset färdas snabbare än ljudet.

Strömavbrott är mycket vanliga här i Indien. Så vanliga att man räknar med dem och ibland är det helt enkelt planerat att ha strömmen avstängd några timmar per dag.

Kände mig bättre på kvällen och bestämde mig för att besöka Taj Mahal nästa dag och åka vidare dagen efter.

Inga kommentarer: